2010. augusztus 9., hétfő

Mesevirág (Achimenes)


Szeretnélek Titeket megismertetni az egyik legkedvesebb virágommal. Talán azért a legkedvesebb, mert könnyen tartható szobában, kertben egyaránt és nincsenenek túlzott igényei, mégis egész nyáron át gyönyörű, de talán a legfőbb erénye -legalábbis az én szememben-, hogy már januártól tudok vele bíbelődni, a sötét téli napokon jót tesz egy kicsit a növénykékkel való foglalatosság.
Eredetileg Dél-Amerikából származik, ebből kifolyólag az enyhén párás, félárnyékos helyeket kedveli, de vigyázat a túl sok öntözéstől könnyen mohásodásnak indul a föld, növényünk pedig nem lesz olyan szép. A tűző napot kerüljük, mert vagy nem éli túl a növény vagy a kis trombita alakú virágai kifakulnak és maga az egész növény sápadt, beteges színt fog ölteni.
Nálam már saját nevelésű mesék virágoznak idén, de nem bírtam ki és elcsábultam, vagyis Olaszországból rendeltem új rizomákat a meglévők mellé. Tehát ha már a rizomákról esett szó, ez a kis kukac szerű vagy inkább toboz formára emlékeztető kis valami a gyökerek mentén alakul ki a föld alatt, melyből évről éver többet tudunk gyűjteni a saját növények szaporításához, illetve remek ajándéknak is, idén már nagyon sokan kértek tőlem, ezúton is üzenem: nincs elfelejtve. :)
A mesevirág 1 éve, ahogy én tartom. Biztos van ennél szakszerűbb tartási mód is, de nekem ez vált be.
január: elültetem a rizomákat. Általában 2 hosszúkás balkonládába kerül és még 3 kisebb cserépbe. Az egyiket magammal viszem a munkahelyemre, valahogy a munkahelyi klímát kedvelik a növényeim, ki érti ezt ?! :) A többi cserép egy ideig még a lakásban marad.
február: várakozunk türelmetlenül, heti 1x meglocsolóm, de csak éppenhogy, szinte permetezve
március: hurrá!!! megjelennek az első levelecskék, visszacsípni nem szoktam, elvileg kellene, hogy bokrosodjanak, de nekem jobban tetszik, ha hosszan lecsüng a cserépből. Még mindig épphogy csak locsolom!
április-május: türelem, locsolás, még több türelem, még mindig kevés locsolás.
június: mehet a kert félárnyékos részébe, vagy a szobába a végső helyére kerülhet.
július-augusztus-szeptember-október: nincs más dolgunk, mint gyönyörködni a virágesőben és mértékletesen, de rendszeresen öntözni. Jegyzem meg nálam augusztusra esik a mesék virágzási csúcspontja.
október végén vagy november elején: megtöltök egy jókora cserepet földdel kb 3/4 ig majd szépen, amikor a mesevirágokon a szárak már elszáradtak kiborítom óvatosan a cserepekből a földet, és a rizomákat begyűjtöm a gyökerek közül, bele a  nagy cserépbe és kb ujjnyi földréteggel borítom. Sokan viszont az eredeti cserépben teszik el télire. Nálam ez is másként működik, főleg a kíváncsiságom miatt, hogy mennyi rizoma mennyiséget sikerült az adott évben a meséimnek produkálni, jegyzem meg még egyszer sem csalódtam bennük. Locsolni nem kell, fagytól védett helyre tegyük kb 12-15C-on teleltetjük!!!!
december: pihennek a rizomák, valamikor nekik is szükségük van a pihenésre.
De, ha már ilyen sokat beszéltem róluk meg is mutatom őket:
Tudtad?
A mesevirágoknak 25 faja ismert.

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Szia Kriszta!
Van még mesevirágod? Nekem is volt régebben, nagy becsben tartottam, mégis kifogytam belőle. Lila volt, nagyon szeretnék hozzájutni néhány rizómához, hogy újra legyen ebből a csodás növénykéből. Ha tudnál adni néhányat, írd meg, mit kérsz érte cserébe! Pl. tudnék küldeni télálló kaktusz hajtást.
Magdi (magdi9@hotmail.hu)

Könyvlelő Kritta írta...

Kedves Magdi!
Küldtem egy mailt.