2010. augusztus 29., vasárnap

Töklekvár

Még mindig befőzési lázban égek. Ma elkészült a töklekvárom is, ez lesz a második különleges lekvár a polcon a zöld paradicsomlekvár mellett, hideg téli estéken kimondottan üdítő mind látványban, mind pedig ízvilágban és nem utolsó sorban  értékessé teszi a C-, A vitamin és a szénhidrát tartalma.

Ami szükséges hozzá.
5 kg frissen gyalult tök
4 db citrom
3 kg cukor

A tököt megtisztítjuk, legyaluljuk, amennyiben nem gyalult tököt vettünk.Szerintem sokkal jobban megéri egész tököt vásárolni, főleg helyi termelőktől vagy piacon, mert megállapítható a frissessége és az ára is kedvezőbb. 
A citromokat kockára vágjuk és a tökkel együtt 2 óra hosszat főzzük, eleinte sűrűn keverjük, mert még nincs leve könnyebben leéghet. 2 óra eltelte után hozzáadjuk a cukrot és még fél órán át főzzük. Üvegekbe szedjük és száraz dunsztban kihűtjük.















































7 megjegyzés:

sedith írta...

Hmm, ez nagyon érdekesen hangzik. Éppen három jókora tököm van, amiből készítenem kellene valamit, ezért figyeltem fel a receptedre. Eredetileg csak simán le akartam ygaluln és zacskózva lefagyazstani. Egy részével így is teszek, de a lekvrt is ki fogom próbálni, az biztos!
Biztos, hoyg semmiféle tartósítószer nem kell bele? te már készítetted és elállt egész télen?

Még valami: mifelénk tökből szokás "ananászkompótot" készíteni. Mivel semleges ízű, felveszi az aromákat. Úgy emlékszem, ananász-koncentrátummal készítik, de én még sosem próbáltam. Állítólag azért nagyon finom. (Csak az a koncentrátum biztos, hoyg sosem látott ananászt!:()

Könyvlelő Kritta írta...

Szia!
Elvileg ki kell bírnia egész télen :) bár múlt télen nem maradt meg tél végéig, a citrom remek tartósítószer+dunszt, szóval bírnia kell. Kisebb adagból érdemes először kipróbálni, hogy egyáltalán tetszik-e az ízvilága, citromosan pikáns, de a cukortól egyben kellőképpen édes is, szóval klassz csemege. Az ananászos változatról már én is hallottam, de még nem próbáltam ki. Egyébként én is tettem el a fagyasztóba jó pár zacskó gyalult tököt, mert egy jó kis tökfőzelék vagy leves télen is remek, legalábbis nálunk a fiúk imádják, jobban, mint így nyáron.
Sok sikert a lekvárfőzéshez! Majd írd meg kérlek, hogy sikerült.

Névtelen írta...

Két éve főztem én is töklekvárt, igaz cukkiniből, már nem emlékszem milyen recept alapján. Arra viszont igen, hogy borzalmas volt az íze, nem fogyott belőle egy kanállal se. Pedig én szeretem a cukkinit minden formában, de lekvárként még én sem tudtam megenni. Nem tudom van-e jelentősége hogy tökből vagy cukkiniből készül...
Anna

Könyvlelő Kritta írta...

Szia!
Szerintem az ízesítésnek van jelentősége, jelen esetben a tök felveszi a citrom és a cukor ízét igazából csak "töltelék" a tök benne, szerintem kifejezetten érdekes, jó íze van. A cukkini nem tudom mennyire veszi fel az ízeket, abból még nem készítettem lekvárt... Ezért érdemes kisebb adaggal kísérletezni, 1 üvegnyi eltett lekvárból nagy baj nem lehet, ha pedig ízlik jövőre nagyobb mennyiséget lehet eltenni, legalábbis nálam ez vált be.

sedith írta...

Mindjárt kész a lekvárom!:) Tényleg finom, olyan jó citromos ízű!:) Köszi, hogy megosztottad a receptet és örülök, hoyg belebotlottam. Amúgy én is kicsiben próbáltam ki, 2 kg tökből és 70 dkg cukorból (ennyi elégnek tűnik).

Könyvlelő Kritta írta...

Örülök, hogy tetszett a recept és ki is próbáltad :) Ma egyébként jamaicai szilvalekvárt csináltam, nekem ez a favorit a lekvárok közül, majd hozom annak is a receptjét

Névtelen írta...

Az idén én is kipróbáltam a cukkinilekvárt, de levendulavirággal ízesítve. Valami isteni! Betervezve a következő adag is.
Gratulálok a blogodhoz, nagyon tetszik.

Margó